۸ دلیل اصلی جوش آوردن ماشین | علائم و اقدامات لازم

فهرست مطالب

جوش آوردن ماشین

 جوش آوردن ماشین، کابوسی آشنا برای هر راننده‌ای است. این اتفاق ناخوشایند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در صورت عدم رسیدگی به موقع، صدمات جدی به موتور خودرو وارد نماید؛ اما جای نگرانی نیست! در این سفر پرماجرا، همراه ما باشید تا به علت جوش آوردن ماشین بپردازیم و با علائم و اقدامات لازم برای مقابله با این چالش آشنا شویم.

 کمبود آب و ضد یخ در رادیاتور

یکی از دلایل جوش آوردن ماشین، کمبود آب و ضد یخ در رادیاتور است. مایع خنک‌کننده، حکم خون را در رگ‌های سیستم خنک کننده خودرو دارد. این مایع حیاتی وظیفه خنک کردن موتور و جذب گرمای آن را عهده‌دار است و از جوش آوردن خودرو جلوگیری می‌کند. مایع خنک‌کننده، حرارت را از موتور گرفته و به رادیاتور منتقل می‌نماید تا در آنجا خنک شود و مجدداً به سمت موتور بازگردد.

اگر سطح مایع خنک‌کننده در رادیاتور به اندازه کافی نباشد، موتور به تدریج گرم‌تر می‌شود و نهایتاٌ جوش می‌آورد. این اتفاق می‌تواند صدمات جدی به موتور و سایر اجزای خودرو وارد کند. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، باید محل آن را پیدا کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

 ترموستات خراب

ترموستات خراب، می‌تواند علت جوش آوردن ماشین باشد. ترموستات، قطعه‌ای کوچک اما بسیار مهم در سیستم خنک کننده خودرو است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. این قطعه هوشمند همچون یک شیر عمل می‌کند و جریان مایع خنک‌کننده را بین موتور و رادیاتور کنترل می‌نماید. اگر ترموستات خراب شود، ماشین جوش می‌آورد. اگر متوجه علائم خرابی ترموستات شده‌اید، باید در اسرع وقت آن را تعویض نمایید.

 فن رادیاتور از کار افتاده

یکی از شایع‌ترین دلایل جوش آوردن ماشین، خرابی فن رادیاتور است. فن رادیاتور، عضوی دیگر از سیستم خنک کننده خودرو است که به خنک شدن رادیاتور و در نهایت خنک شدن موتور کمک می‌کند. این فن، در شرایطی که رادیاتور به تنهایی نمی‌تواند موتور را به اندازه کافی خنک نماید، روشن می‌شود و با به جریان انداختن هوا از میان پره‌های رادیاتور، به تسریع خنک شدن مایع خنک‌کننده کمک می‌کند. اگر فن رادیاتور خراب شود، می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و در نهایت جوش آوردن ماشین شود.

 واتر پمپ معیوب

خرابی واتر پمپ، یکی دیگر از متداول‌ترین دلایل جوش آوردن ماشین است. واتر پمپ، قلب تپنده سیستم خنک کننده خودرو وظیفه دارد تا مایع خنک‌کننده را در داخل سیستم، به گردش درآورد و آن را از رادیاتور به موتور و بالعکس منتقل نماید.

اگر واترپمپ خراب شود، گردش مایع خنک‌کننده در سیستم مختل می‌شود و در نتیجه، موتور به سرعت گرم می‌شود و ممکن است جوش بیاورد. در این شرایط شما باید به موقع این قطعه را تعویض نمایید. اگر در مسیر این اتفاق افتاد و شما آشنایی لازم با این اقدام را نداشتید، امداد خودرو کرج به صورت ۲۴ ساعته در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا در این شرایط، کنارتان باشد.

 

بیشتر بخوانید: چرا باید از امداد خودرو استفاده کنیم؟

 

 واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر، از دیگر دلایل پیچیده و خطرناک جوش آوردن ماشین است. واشر سرسیلندر، قطعه‌ای نازک و لاستیکی شناخته می‌شود که بین بلوک موتور و سرسیلندر قرار می‌گیرد. این واشر وظایف مهمی را بر عهده همچون: جلوگیری از نشت گاز و مایعات، حفظ فشار دارد.

اگر واشر سرسیلندر خراب شود، گازهای احتراق می‌توانند به سیستم خنک کننده نشت کنند و باعث جوش آوردن موتور شوند. یکی از عوارض جوش آوردن خودرو در موارد شدید خرابی واشر سرسیلندر، ترک خوردن سرسیلندر است که تعمیر آن بسیار پرهزینه خواهد بود. در این شرایط شما باید با امداد خودرو کرج تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان این تعویض صورت گیرد.

 

 

گردوغبار، رسوب و شلنگ‌های فرسوده دشمنان خفته در کمین رادیاتور

با گذشت زمان، گردوغبار، حشرات، گل و لای و ذرات معلق در هوا، به مرور در لابه‌لای پره‌های رادیاتور نفوذ می‌کنند. این امر باعث کاهش جریان هوا و افت شدید توانایی رادیاتور در خنک کردن موتور می‌شود. شلنگ‌های سیستم خنک کننده با گذشت زمان، فرسوده، ترک خورده یا مسدود می‌شوند. این موضوع، می‌تواند نشت آب، افت فشار و در نهایت جوش آوردن ماشین را به همراه دارد. به طور مرتب وضعیت شلنگ‌ها و اتصالات سیستم خنک کننده را بررسی نمایید. در صورت مشاهده هرگونه پارگی، ترک‌خوردگی یا بادکردگی، باید سریعاً نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید.

 تسمه دینام

تسمه دینام، عضوی از موتور خودرو است که وظایف مهمی را بر عهده دارد. این قطعه، با چرخش خود واترپمپ را به حرکت در می‌آورد. واترپمپ، وظیفه پمپاژ مایع خنک‌کننده در سرتاسر موتور و رادیاتور را بر عهده دارد.

تسمه دینام، نیروی لازم برای دینام را نیز تأمین می‌کند. دینام وظیفه تولید برق برای باتری و سایر اجزای الکتریکی خودرو را بر عهده دارد. اگر تسمه دینام پاره یا شل شود واترپمپ به درستی کار نخواهد کرد و در نتیجه، مایع خنک‌کننده با سرعت لازم در سیستم به گردش در نمی‌آید. این امر می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن آن شود.

 

کافیه با ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان به شما برسیم.

 

 گرفتگی مسیر اگزوز

یکی دیگر از دلایل جوش آوردن ماشین، گرفتگی مسیر اگزوز است. اگزوز، سیستم تخلیه دود و آلاینده‌های تولیدی توسط موتور خودرو است. این دودها و آلاینده‌ها از طریق محفظه احتراق، به مجرای اگزوز هدایت شده و از خودرو خارج می‌شوند.

اگر مسیر اگزوز به هر دلیلی مانند: شکستگی، فرورفتگی یا وجود هرگونه مانع مسدود شود، دود و آلاینده‌ها نمی‌توانند به راحتی از خودرو خارج شوند. در موارد شدید، گرفتگی مسیر اگزوز می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن ماشین شود.

 اقدامات ضروری در هنگام جوش آوردن خودرو

جوش آوردن ناگهانی خودرو در ترافیک سنگین، می‌تواند حسابی شما را دستپاچه کند؛ اما نگران نباشید! در این بخش، اقدامات لازم هنگام جوش آوردن خودرو را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا شما بتوانید از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری نمایید.

 حفظ آرامش

اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، حفظ آرامش است. دستپاچه شدن و شتاب‌زدگی در این شرایط نه تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند، بلکه ممکن است اوضاع را بدتر کند.

 خاموش کردن موتور (در شرایط خاص)

در حالت عادی، توصیه می‌شود که موتور را خاموش نکنید. خاموش کردن موتور می‌تواند باعث شود که فن رادیاتور از کار افتاده و فرایند خنک شدن را کندتر کند.

استثنا: اگر بوی سوختگی به مشامتان می‌رسد یا دود غلیظی از زیر کاپوت خارج می‌شود، بهتر است موتور را خاموش کنید تا از بروز آتش‌سوزی جلوگیری نمایید.

 روشن کردن بخاری (در صورت امکان)

روشن کردن بخاری، می‌تواند به گردش مایع خنک‌کننده در سیستم و خنک شدن سریع‌تر موتور کمک کند. البته توجه داشته باشید که این کار ممکن است در برخی از خودروها امکان‌پذیر نباشد.

 باز کردن درب کاپوت

باز کردن درب کاپوت به جریان هوا کمک می‌کند تا موتور سریع‌تر خنک شود؛ اما به هیچ وجه درب رادیاتور را باز نکنید: زیرا آب رادیاتور در حال جوش است و باز کردن ناگهانی درب رادیاتور می‌تواند باعث پاشیدن آب جوش به صورت شما و ایجاد جراحت شود.

 افزودن آب به رادیاتور (با احتیاط)

پس از خنک شدن نسبی موتور (حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه)، می‌توانید با احتیاط کامل، آب رادیاتور یا مخلوط آب مقطر و ضد یخ به رادیاتور اضافه کنید. مراقب باشید که آب را به روی بدنه داغ موتور نریزید، زیرا ممکن است باعث ترک‌خوردگی بدنه موتور شود.

 

جوش آوردن ماشین

 

بررسی سطح مایع خنک‌کننده

پس از خنک شدن کامل موتور، سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کنید. اگر سطح مایع کم بود، آن را به حد استاندارد برسانید.

 یافتن علت جوش آوردن

پس از اینکه خودرو شما خنک شد و مشکل به طور موقت حل شد، باید علت جوش آوردن را پیدا کنید.

اگر خودتان در زمینه مکانیک خودرو تخصص ندارید، بهتر است برای بررسی و رفع مشکل به امداد خودرو کرج مراجعه کنید.

 سخن پایانی

در این مقاله، متوجه شده‌اید که جوش آوردن ماشین از چیست. حال می‌توانید در مواجهه شدن با چنین شرایطی در جاده و یا ترافیک‌های سنگین به یدک کش کرج مراجعه نمایید.

 

کافیه با ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان به شما برسیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *